דימום לחלל הבטן בכלב או בחתול

דימום מאסיבי לחלל הבטן מהווה את אחד ממצבי החירום הוטרינרים הנפוצים בכלבים ומחייב טיפול מיידי להצלת חיים.

כשלכלב יש דימום משמעותי לתוך חלל הבטן הוא נכנס למצב המכונה בעגה הרפואית ‘‘שוק קארדיו-ואסקולארי‘‘ במצב זה יש השפעה על לחץ הדם, קצב הלב, איכות הנשימות ועוד. ללא אבחון מדויק והתערבות מיידית המצב עלול להסתיים במוות מהיר.

ממה נגרם דימום פנימי?

דימום פנימי לחלל הבטן יכול להיגרם ממספר גורמים: הגורם המובן ביותר הוא דימום בעקבות פציעה חיצונית ( תאונת דרכים, נפילה מגובה וכו‘), בעקבות דימום ספונטאני מהטחול או מהכבד, בעקבות ניתוח בטן (עיקור), בעקבות חשיפה לרעל עכברים ופגיעה במנגנוני קרישת הדם,ואפילו בעקבות נדידה של טפיל תולעת הפארק דרך כלי הדם הבטניים וניקובם.

מהם הסימנים של כלב עם דימום פנימי?

כלב שסובל מדימום פנימי יעשה אפאטי וחלש ויתקשה אפילו בקימה ובהליכה.

הכלב ינשום בצורה מהירה, החניכיים הוורודות שלו יהפכו חיוורות עד לבנות וקצה הלב שלו יעלה.

בכל מקרה בו מתגלים אצל כלב (או חתול) סימנים כאלו יש לפנות לייעוץ וטרינרי מיידי.

כיצד מאבחנים דימום פנימי?

האבחון מסתמך בראש ובראשונה על למידת ההיסטוריה של החיה וכן בדיקה גופנית יסודית ע‘‘י הוטרינר. הוטרינר יבדוק את הריריות של הכלב ויעריך את צבען ואת קצב מילוי הדם בהן.

הוטרינר יקשיב ללב ולריאות ויעריך את קצב ואיכות הדופק ברגליים האחוריות. בנוסף מישוש בטני בצירוף צילומי רנטגן או אולטרא סאונד של הבטן נותן את יתרת המידע הנחוץ.

חשוב לציין שבדיקת הדם עשויה להיות נורמאלית במשך מספר שעות לאחר תחילת הדימום ולכן בדיקת דם תקינה עלולה להטעות ולגרום לירידת החשד מפני דימום.

לוידוא חד משמעי (אפילו בהיעדר בדיקת אולטרא סאונד) ניתן לדקור את הבטן עם מזרק ומחט ולנסות לשאוב נוזל חופשי מחלל הבטן.

כיצד מטפלים בדימום לחלל הבטן?

הטיפול תלוי בגורם לדימום. הטיפול הראשוני מכוון לייצוב הפציינט ע‘‘י מתן נוזלים והעלאת לחץ הדם לנורמה.

בהתאם לחומרת הדימום ייתכן צורך במנות דם או פלזמה.

במקרים של דימום כתוצאה מפציעה או בעקבות ניתוח ייתכן ויהיה צורך לבצע ניתוח חירום לאיתור האתר המדמם ועצירת הדימום בצורה כירורגית.

במקרה של בליעת רעל עכברים יש לטפל תרופתית לתיקון בעיית הקרישה. במקרים של דימומים מהטחול יש בד‘‘כ צורך להסיר את הטחול הפגוע בניתוח, גם בדימומים מהכבד יש צורך בניתוח בחלק מהמקרים.

מהם סיכויי ההצלחה בטיפול?

אם הפציינט מגיע באופן מהיר למרכז חירום המצויד בכל הציוד האבחוני והטיפולי הרי שיש סיכוי טוב להצליח להציל אותו. במקרים של דימומים כתוצאה מגידולים ייתכן שהפציינט ייכנע לגידול בהמשך הדרך.

מאמרים קשורים